تفاوت های پکیج زمینی و دیواری

 

اکنون می‌خواهیم به معرفی پکیج دیواری بپردازیم. مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از خرید دستگاه باید در نظر بگیرید، متراژ و اندازه فضایی است که می‌خواهید برای آن پکیج تهیه کنید. پکیج دیواری با ابعاد متناسبی که دارد، بهترین انتخاب برای آپارتمان‌هایی با اندازه‌های کوچک و یا متوسط است و اکثر اوقات، در آشپزخانه نصب می‌شود. این دستگاه علاوه بر توانایی تامین آب گرم، می‌تواند در فصول سرد سال نیز خانه را گرم کند.
همانطور که اشاره کردیم، پکیج دیواری به نسبت موتورخانه‌های قدیمی از هزینه سرویس و تعمیر کمتری برخوردار است. ایمنی بالا و مصرف سوخت کمتر و بهینه موجب شده، این دستگاه علاوه بر مصارف خانگی در واحد‌های تجاری و شرکت‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
 
تفاوت پکیج های دیواری و زمینی در چیست؟
پکیج ها از متداول ترین سیستم های گرمایشی هستند که در سال های اخیر به عنوان وسیله ای برای تامین آب گرم مورد نیاز ساختمان و همچنین منبع تامین آب گرم برای شوفاژ ها بسیار پرفروش بوده اند. پکیج ها اغلب در دو نوع زمینی و دیواری ساخته می شوند که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارد. در این جا قصد داریم با ذکر مزایا و معایب این دو نوع پکیج را با هم مقایسه کنیم.

پکیج های زمینی
این نوع از پکیج‌ ها بیشتر در خانه‌ هایی مورد استفاده قرار می ‌گیرد، که آب گرم بیشتری احتیاج داشته باشند. بودن مخزن اضافی در این پکیج‌ ها باعث می شود تا با ذخیره آب گرم، در خانه‌ هایی که بیش از یک حمام دارند، امکان استفاده از آب گرم ساده‌ تر فراهم شود. این پکیج‌ ها در ابعاد متفاوت و طبق نیاز مشتریان انتخاب می‌ شود.
علاوه بر این پکیج‌ های زمینی در دو نوع مشعل ‌دار و بدون مشعل هستند که معمولاً از پکیج‌ های مشعل ‌دار برای متراژ های پایین ‌تر و از دستگاه‌ های بدون مشعل نیز در متراژ های بالا استفاده می‌ شود. پکیج زمینی بدون مشعل معمولاً به شکل گازی، گازوئیل و دوگانه سوز تولید می شود.
معمولاً انتخاب اندازه و ظرفیت حرارتی خروجی پکیج زمینی به متراژ مکانی که قرار است نصب شود، بستگی دارد. به عنوان مثال در متراژ های ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر بهتر استفاده از پکیج‌ های ۲۸۰۰۰ Kcal و برای متراژ های بالاتر نیز استفاده از پکیج‌ های قوی ‌تر توصیه می ‌شود. معمولاً عواملی مانند سیستم‌ های گرمایشی موجود، تعداد حمام و سرویس ‌های بهداشتی، موقعیت مکانی ساختمان و باز یا بسته بودن اطراف آن، تعداد طبقات بنا، و … در انتخاب میزان قدرت و اندازه ظرفیت پکیج‌ های زمینی تاثیر دارند.

مهم‌ ترین معایب و مزایای پکیج‌ های زمینی
مهم‌ ترین معایب پکیج زمینی، سروصدای آن است و به همین علت برای واحدهای آپارتمانی کوچک و یا خانه ‌های فاقد فضای مناسب برای نصب توصیه نمی ‌شود. بهترین مکان برای نصب این نوع پکیج‌ ها در زیرزمین و داخل پارکینگ است. در مقایسه پکیج زمینی و دیواری، پکیج‌ های زمینی ظرفیت و قدرت بیشتری دارند و در ساختمان‌ های چند طبقه و خانه‌ های ویلایی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
از طرفی از مهم‌ ترین تفاوت پکیج زمینی و دیواری این است که پکیج‌ های زمینی مخزن ‌دار با وجود اشغال فضای بیشتر، آب گرم بهداشتی تولید می ‌کنند و در مقابل رسوب بسیار مقاوم هستند و نیاز به نصب دوباره فیلتر ندارند.
پکیج دیواری
با استفاده از پکیج دیواری می شود از شر موتور خانه و شوفاژ راحت شد. از پکیج دیواری برای گرم کردن آب مصرفی خانواده و حتی آب گرم مورد نیاز شوفاژ استفاده می شود. پیش از این هزینه های بسیاری برای گرمایش تولیدی توسط موتور خانه ها مصرف می شد. افزون بر هزینه، سوخت و نگهداری آنها نیز کار سخت و زمان بری بود. تعمیر پکیج بسیار راحت تر از یک موتورخانه با حجم بزرگ و پیچیده می باشد. همچنین در مصرف هزینه ها نیز صرفه جویی می شود. پکیج ها فضای کمی اشغال می کنند، مخصوصا پکیج های دیواری. بازدهی بالایی دارند . پکیج هر واحد به صورت جداگانه می باشد که این باعث استقلال واحد های مسکونی می شود. علت محبوب شدن پکیج دیواری در ارگان های اجرایی مزیت های بیشمار آنها هم بوده است. به گونه ای که این روز ها استفاده از موتور خانه ها کمتر مشاهده می شود.
پکیج دیواری همان گونه که از اسمش پیداست معمولا داخل آشپزخانه و یا آبدار خانه بر روی دیوار نصب می شود . جهت ایجاد ایمنی بهتر است استفاده از دودکش دو جداره توصیه می شود. با این کار هوای مورد نیاز دستگاه از محیط بیرونی تامین شده و خطری ساکنین را تهدید نخواهد کرد.
مورد مصرف پکیج ها برای گرم کردن خانه  یا ساختمان های تجاری با استفاده از گرمایش از کف، رادیاتور و فن کوئل می باشد. آب گرم مصرفی واحد ها را نیز مهیا می کند .برای صرفه جویی در مصرف انرژی می توانید از ترکیب پکیج و کویل آب گرم استفاده نمایید. بنابراین گرمای بهتری با هزینه کمتری خواهید داشت..

محل نصب تفاوت دیگر پکیج دیواری و زمینی

تفاوت پکیج دیواری و پکیج زمینی به این خلاصه نمی شود. این دو دستگاه در محل نصب در ساختمان ها هم با هم متفاوت هستند. نوع زمینی این دستگاه را نمی توان در بالکن آپارتمان ها نصب کرد چون این نوع پکیج ها فن دار بوده و دستگاههای فن دار باید در فضاهای بسته نصب شوند و در معرض جریان باد و بوران قرار نگیرند. در مقابل پکیجهای دیواری برای نصب در بالکن و تراس ممنوعیت خاصی ندارند.
اجزای اصلی پکیج زمینی دیگ آب گرم و دیگ چدنی بوده که ظرفیت حرارتی آنها حداقل ۲۸ کیلو وات و حداکثر ۱۵۰ کیلو وات است. در ماقبل نوع دیواری مبدل حرارتی داشته و مخزن آبگرم در آنها تعبیه نشده است و ظرفیت حرارتی پایین تری هم دارند که بین ۱۸ تا ۳۲ کیلو وات است. برای همین گفته می شود، نوع زمینی برای خانه ها و ساختمان های بزرگ که نیاز به گرمای بیشتری دارند، مناسب تر است چون ظرفیت حرارتی بالاتری داشته و می توانند گرمای بیشتری تولید کنند.
استفاده از پکیج دیواری چه مواقعی پیشنهاد می گردد:
در حالت های معمول و برای آپارتمان های با متراژ متوسط و با مصرف آب گرم مصرفی متوسط، از پکیج دیواری استفاده می شود.
با توجه به وضعيت فعلی اکثر ساختمان هایی که موجود داریم توصیه ما استفاده و خرید پکیج دیواری است و نيازی به هزینه اضافی و خرید پکیج زمینی نمی باشد.
پکیج زمینی برای موارد زیر پیشنهاد می گردد:
با توجه به داشتن ظرفیت حرارتی بالا برای ساختمان های خیلی بزرگ با متراژ بالا پیشنهاد می گردد (مثل ساختمون های ویلایی خیلی بزرگ).
اگر بخواهیم برای گرمایش چندین واحد مسکونی استفاده کنیم نیز استفاده از پکیج زمینی پیشنهاد می گردد.
اگر آب گرم مصرفی خیلی زیادی نیاز داشته باشیم نیز این نوع پکیج پیشنهاد می گردد.
بنابراین فقط و فقط در موارد ذکر شده برای پکیج زمینی هست که استفاده از این نوع توصیه می شود و در باقی موارد هیچ لزومی به استفاده از پکیج زمینی نیست و بهترین گزینه برای انتخاب همان پکیج دیواری است.

پکیج دیواری بهتر است یا زمینی؟

در مکان ‌هایی که به گرمای بیشتری نیاز است و استفاده از پکیج دیواری ممکن نیست، بهتر است از پکیج زمینی استفاده کنید.
پکیج زمینی دارای مخزن ذخیره آب گرم یا مخزن کوئل ‌دار است. در برخی از مدل ها با مشعل جداگانه نیز قابل استفاده است.
فضای اشغال پکیج دیواری نسبت به پکیج زمینی کمتر است.
پکیج دیواری آب گرم مصرفی را به صورت لحظه ‌ای گرم می ‌کند و معمولاً مخزنی برای ذخیره آب ندارد.
پکیج ‌های زمینی بیشتر در ساختمان ‌های چند طبقه و ویلا ها مورد استفاده قرار می گیرد و تعمیر پکیج بیشتر با ترموستات و مخزن آن در ارتباط می باشد.
توان حرارتی پکیج زمینی نسبت به پکیج دیواری بالاتر است.
پکیج های دیواری دارای ابعاد کوچکتری و شبیه کابینت دیواری می باشد که روی دیوار نصب می ‌شود.
پکیج زمینی دارای ابعاد بزرگتری است و قابلیت نصب بر روی دیوار را ندارد. و مانند کابینت زمینی، بر روی زمین و داخل آشپزخانه قرار می گیرد.
پکیج های زمینی برای استفاده در ساختمان ها و خانه ‌های چند طبقه و با مساحت بزرگ، ویلا ها، بیمارستان‌ ها و مراکز تجاری مناسب ‌تر و به صرفه تر هستند.
از پکیج های دیواری برای ساختمان ‌های کوچکتر با مساحت کم که نیاز به تولید آب گرم در حد متوسط دارند، استفاده می شود.
پکیج های زمینی را نمی ‌توان در بالکن آپارتمان نصب کرد چون دارای فن هستند و دستگاه‌ های فن دار باید در فضاهای بسته نصب شوند. در عوض، پکیج ‌های دیواری را می توان در بالکن بدون محدودیت خاصی نصب کرد.
 

Comments

Popular posts from this blog

نصب کولر گازی

ارورهای کولر گازی جنرال

ارور 70 80 پکیج ایران رادیاتور را چگونه برطرف کنیم ؟