فلوسوئیچ پکیج چیست

 

آب گرمکن و موتور خانه در رقابتی تنگاتنگ جای خود را به پکیج داده و دیگر بازنشست شده اند ، با توجه به فراگیری پکیج دیواری امروزه بیش از پیش نیاز به خدمات پس از فروش آن در بین مردم احساس میشود، در این مقاله ما قصد داریم تا شما را بیشتر با قطعات پکیج آشنا کنیم ، تا از اینطریق بتوانید بسیاری از تعمیرات پکیج خود را در منزل و بدون نیاز به حضور تکنسین انجام دهید.در این راستا امروز فلوسوئیچ پکیج flwo switch پکیج را با یکدیگر مورد بررسی قرار داده و وظایف آن در پکیج را 

https://diigo.com/0qez8k

برای شما عزیزان بازگو خواهیم کرد.

فلوسوئیچ پکیج : در طول شبانه‌روز، ما برای کارهای مختلفی، نیاز به آن گرم داریم. از جمله مهم‌ترین آن‌ها استحمام می‌باشد. حمام کردن با آب سرد، بسیار آزاردهنده و مشکل می‌باشد. از این رو، در گذشته افراد از سیستم هایی مثل آبگرمکن یا موتورخانه استفاده می‌کردنند. سیستم‌هایی که به دلایل مختلف، رقابت را باخته و جای خود را به پکیج‌ها داده‌اند. پکیج‌ها در کنار تأمین آب گرم مصرفی خانواده‌ها، نوعی سیستم گرمایشی نیز بوده که آب گرم لازم برای گردش در رادیاتورها را در فصل زمستان تأمین می‌کنند.

پکیج‌ها از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که عدم شناخت آن‌ها سبب می‌شود تصور کنید که نحوه عملکرد و سیستم کاری آن‌ها پیچیده می‌باشد. از این رو امروز می‌خواهیم یکی‌ دیگر از قطعات آن‌ها را معرفی کرده و شما را با طرز کار آن‌ها، تعمیر و تعویض این قطعه آشنا کنیم. این قطعه ساده اما ضروری که نقش بسیار مهمی را در تأمین آب گرم ایفا می‌کند، فلوسوئیچ پکیج می‌باشد.

فلوسوئیچ پکیج

ابتدا برای دانستن نحوه عملکرد و روش‌های تعمیر و تعویض این قطعه، لازم تا بدانیم فلوسوئیچ پکیج چیست ؟ نام دیگر فلوسوئیچ‌ها کلید جریان می‌باشد که در تمام پکیج‌ها تعبیه شده‌اند. این قطعه در مقابل جریان آب سرد ورودی به پکیج قرار داشته و از سمت دیگر به وسیله سوکت‌هایی به برد اصلی وصل شده‌اند و هنگامی که شیر آب گرم را باز می‌کنید، فلوسوییچ متوجه نیاز شما به آب گرم‌ شده و این پیام را به برد اصلی منتقل می‌کند. برد نیز تمام قطعات لازم را به کار گرفته و آب گرم لازم را تأمین می‌کند.

نحوه عملکرد فلوسوئیچ

همان طور که گفتیم، این قطعه در مقابل آب سرد پکیج قرار می‌گیرد. فلوسوئیچ‌ها دارای یک شناور تفلونی می‌باشند که قسمت بالایی این شناور خاصیت آهنربایی دارد. همزمان با باز کرد شیر آب گرم در قسمت‌های مختلف منزل، این شناور به سمت بالای فلوسوئیچ پکیج حرکت کرده و به علت وجود قسمت مغناطیسی در آن، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. این میدان سبب اتصال بین کنتاکت‌های این قطعه شده که نتیجه‌ی آن، ایجاد جریان الکتریکی در پکیج بوده تا به سمت برد پکیج هدایت شود. پس بدین روش فلوسوئیچ با انتقال جریان الکتریکی به سمت برد، سبب روشن شدن پکیج می‌شود تا فرمان باز شدن مسیر آب گرم خروجی نیز صادر شود.

تعویض فلوسوئیچ

قبل از باز کردن فلوسوئیچ پکیج خود، اقدام به تهیه یک قطعه نو کنید. فلوسوئیچ‌های موجود در بازار معمولاً از جنس پلاستیکی و برنجی هستند. پس از تهیه آن، مراحل زیر را به ترتیب پشت‌سر گذاشته تا قطعه نو با قطعه معیوب و قدیمی جایگزین شود.

  • در مرحله‌ی اول آب، برق، گاز ورودی به پکیج را قطع کنید.
  • سپس قاب دور پکیج را باز کرده و بعد از آن شیر پرکن را باز نمایید.
  • برای تخلیه آب درون پکیج، شیر آب دستگاه را باز کنید.
  • برای باز کردن کنترل پنل، آن را به سمت پایین بکشید.
  • فلوسوئیچ ‌توسط اتصالات و سیم‌هایی به برد وصل شده‌است. آن‌ها را از یکدیگر جدا کنید.
  • برای باز کردن مغزی داخل لوله از آچار کمک‌ بگیرید.
  • فلوسوئیچ توسط یک پین ثابت شده که با باز کردن آن و ‌کشیدن پین به سمت خودتان، به آرامی آن را می‌توانید باز کنید.
  • حال که فلوسوئیچ قدیمی جدا شده، می‌توانید قطعه نو‌ را جایگزین آن کنید. حتماً به جهت جریان آب ورودی به پکیج دقت کرده تا فلوسوئیچ را به درستی در جای خود قرار دهید.
  • سیم‌هایی که به فلوسوئیچ متصل هستند را به برد وصل کنید.
  • مغزی‌ فلوسوئیچ را با آچار چرخانده تا به خوبی سفت شود و پس از آن پنل جلوی پکیج را در جای خود قرار دهید.
  • قاب پکیج را بسته و آن را سفت کنید.
  • جریان‌های آب، برق و گاز را که در ابتدا قطع کرده بودید، مجدداً وصل کرده و سپس دستگاه را روشن کنید.

تست خرابی فلوسوئیچ پکیج

محل قرار گیری فلوسوئیچ در انواع مدل های پکیج مشابه هم می باشد. به طور مثال این قطعه درپکیج در ورودی آب سرد قبل از مبدل قرار گرفته است. این قطعات در دو مدل دوسیم و سه سیم در بازار موجود می باشند. زمانیکه فلوسوئیچ درست کار کند بسته به نوع پکیج دیواری از خود عکس العمل نشان می دهد. در پکیج های آنالوگ چراغ که معمولا به رنگ سبز است شروع به چشمک زدن می کند، یا در مدل های دیجیتال بعد از وارد عمل شدن این قطعه علامت شیربهداشتی روشن یا چشمک می زند. در این حالت متوجه خواهیم شد که فلوسوئیچ سالم می باشد. اما برای تست خرابی فلوسوئیچ لازم است هنگام آماده بکار بودن دستگاه سر کنتاکت های آن را اتصال کوتاه کنیم، پکیج در حالت آبگرم بهداشتی روشن می شود و این بدین معنی است که فلوسوئیچ دچار مشکل شده است. یکی دیگر از روش های تست خرابی این قطعه استفاده از اهم متر است، در این روش نیاز است که آن را در حالت اتصال کوتاه قرار داده سیم های کانکتورهای فلوسوئیچ را جدا کنیم. در این حالت اگر سیم های اهم متر را به فلوسوئیچ متصل کنیم اگر آب گرم مصرفی نیز بسته باشد باید اتصال قطع باشد و در صورت باز شدن آب گرم اتصال برقرار گردد. برای تست خرابی فلوسوئیچ پکیج های دو مبدله لازم است ابتدا دستگاه را در حالت تابستانه قرار دهیم، سپس می بایست که شیر آب گرم مصرفی را باز کنیم، اگر پکیج روشن نشد و در حالت استندبای قرار گرفت نشان از خرابی فلوسوئیچ دارد.

 

خرابی های فلوسوئیچ پکیج

  • وجود قطعی در سیم‌های ارتباطی
  • گیر کردن شناور تفلونی در داخل بدنه
  • کثیفی فیلتر
  • جمع شدن رسوبات در ورودی لوله آب پکیج

قطعات داخل فلوسوئیچ شامل موارد زیر هستند:

  1. فیلتر صافی در فلوسوئیچ از ورود موارد زائد و رسوبات آب به داخل پکیج جلوگیری می‌کند.
  2. رزوه‌های برنجی
  3. خار، که رزوه و واشر را در داخل پوسته فلوسوئیچ نگه میدارد.
  4. شناور تفلونی که با به همراه داشتن یک آهنربا، با بالا رفتن شناور اتصالات مغناطیسی را ایجاد می‌کند و باعث ایجاد کنتاکت‌های فلوسوییچ و ایجاد سیگنال تولید آبگرم می‌شود.
  5. کنتاکت‌هایی از نوع O
  6. بدنه‌ای که شناور داخل آن است.

فلومتر پکیچ چیست؟

هنگامی که شیر آب گرم را باز می‌کنید جریان آب از داخل فلومتر، توربین را به گردش در می‌آورد و در نتیجه سنسور جریان آب را به برد اطلاع می‌دهد. فلومتر نسبت به فلوسوئیچ پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر است. از این رو در حال حاضر تولیدکنندگان پکیج، قطعه‌ی فلومتر را جایگزین قطعه‌ی فلوسوئیچ کرده‌اند. داخل فلومتر مانند فلوسوئیچ شناور تفلونی قرار ندارد. در فلومتر یک توربین آهنربایی با یک سنسور داخلی طراحی شده است.

محل قرارگیری فلومتر پس از آب ورودی به پکیج است به همین دلیل هم عکس العمل سریعی در اندازه گیری آب ورودی خواهد داشت. همانطور که گفتیم فلومتر یک پروانه توربینی شکل دارد، که یک ساچمه مغناطیسی درون آن قرار گرفته است. هنگامی که آبگرم باز می‌شود، آب سرد ورودی به پکیج از درون صافی عبور می‌کند و باعث حرکت توربین می‌شود. با حرکت توربین ساچمه هم به حرکت در می‌آید.

دو طرف فلومتر دوعدد پلاتین وجود دارد که فاصله کمی هم از هم دارند. با هر چرخش توربین کنتاکت‌هایی بین این دو به وجود می‌آید. در نتیجه فرکانس اتصال به برد ارسال شده و برد تشخیص می‌دهد که آب گرم باز شده است، در نتیجه به سرعت مشعل را روشن و آب گرم خروجی را ارسال می‌کند.

 

تفاوت فلوسوئیچ و فلومتر پکیج چیست؟؛ منظور از فلوسوئیچ و فلومتر اصلاحی

خاصیت دبی سنج بودن فلومتر در این نکته است که هنگامی که شیر آب به میزان بیشتری باز می‌شود، توربین با سرعت بیشتری می‌چرخد و جریان آب بیشتری را به برد ارسال می‌کند. درنتیجه برد دستگاه برای اینکه بتواند آب و دبی را بیشتر گرم کند، شعله‌ی پکیج را بالاتر می‌برد. پس میزان گرمی و داغی آب به صورت مطبوع‌تر و مطلوب‌تری در اختیار شما قرار داده می‌شود.

پکیج‌هایی که فلوسوئیچ دارند، از نظر گرم کردن آب دقت کم‌تری نسبت به فلومتر دارند. چون فلوسوئیچ‌ها فقط باز یا بسته بودن آب مصرفی را به برد اطلاع می‌دهند و برد تنها با کمک سنسور آب مصرفی (NTC S) می‌توانند شیر گاز را تنظیم کنند.

و اما پکیج‌هایی که فلومتر دارند از نظر گرم کردن آب مصرفی دقت بالاتری دارند و نوسان کمتری نسبت به فلوسوئیچ‌ها دارند و برد دستگاه هم این قابلیت را دارد که علاوه بر فعال کردن سنسور آب مصرفی، دبی آب گرم را نیز اندازه گیری می کنند.

همچنین تفاوت عمده‌ی این دو قطعه در ظاهر آنهاست، در واقع در ساخت فلوسوئیچ دو سیم بکار رفته است، اما در ساخت فلومتر از سه نوع سیم استفاده می‌شود. فلومترها سه رشته سیم دارند، که سه حالت مختلف خاموش، شعله کم و شعله روشن یا بلند را ایجاد خواهد کرد. اما فلوسوئیچ فقط دو حالت دارد، صفر به معنای خاموش و یک به معنای روشن. به دنبال این موضوع در شرایطی که قصد تعویض فلومتر با فلو سوئیچ را داشته باشیم، می‌توانیم سیم قرمز فلومتر، که سیم تنظیم ولتاژ تغذیه است را وصل نکنیم

Comments

Popular posts from this blog

نصب کولر گازی

ارورهای کولر گازی جنرال

ارور 70 80 پکیج ایران رادیاتور را چگونه برطرف کنیم ؟